W dzisiejszym artykule opowiem Wam jak prawidłowo ruszyć na wzniesieniu oraz co wolno, a co jest niedopuszczalne na egzaminie. Są różne szkoły i metody nauczania, jednak znowu jestem za tym, abyście zaprzyjaźnili się z autem i go poczuli a przy okazji nie spalili sprzęgła.
Jak to zrobić ?
Na egzaminie, gdy dojedziecie do wierzchołka wzniesienia zatrzymajcie się przed ciągłą linią, która wyznacza Wam miejsce zatrzymania. Zaciągnijcie hamulec ręczny, wrzućcie na luz. Macie wówczas chwilę dla siebie, aby poprawić ułożenie nogi na sprzęgle. Aby mieć większe wyczucie postarajcie się wcisnąć sprzęgło palcami, a nie śródstopiem. Jeśli rozmiar Waszej stopy pozwala na to, oprzyjcie piętę o podłogę, będziecie mieli punkt zaparcia i w stresie noga nie będzie uciekała. Ruszanie zacznijcie od powolnego puszczania sprzęgła na pierwszym biegu, aż poczujecie jak przód pojazdu zacznie się unosić. Dobrze to widać w miejscu, gdzie szyba łączy się z kokpitem, jak linia ta zacznie się unosić. Możecie też zauważyć na obrotomierzu spadek poniżej 1000 obr/min. Pojawią się równocześnie delikatne drgania. Auto jest już gotowe, aby ruszyć. Jedyne co je powstrzymuje to hamulec. W tym momencie, nie puszczajcie już więcej sprzęgła, noga powinna się zatrzymać w tym miejscu, w którym jest. Wy wówczas opuście hamulec ręczny jednocześnie dodając delikatnie gazu. Gdy zaczniecie zwalniać hamulec ręczny auto powinno samoczynnie ruszyć do przodu dzięki dobrze ułożonej nodze na sprzęgle. Jeśli auto ruszyło i jesteście w momencie dodawania gazu, możecie już pomału puszczać sprzęgło dalej. Zjedźcie ze wzniesienia na płaską powierzchnie tam egzaminator poprosi Was, abyście się zatrzymali i omówi dalszy przebieg egzaminu.
Co jest niedopuszczalne ?
Podczas ruszania na wzniesieniu:
• Auto nie może cofnąć się więcej niż 20 cm
• Silnik nie może zgasnąć
• Koła nie mogą za boksować
• Hamulec ręczny powinien być opuszczony do końca w momencie dalszej jazdy
Jeśli popełnicie przynajmniej jeden z powyższych błędów, egzaminator poprosi Was o powtórzenie zadania.
Jeśli drugi raz popełnicie jakikolwiek błąd egzamin kończy się wynikiem negatywnym.
W każdym pojeździe sprzęgło ma swój czuły punkt na różnej wysokości. Ważne jest, abyście potrafili znaleźć to miejsce. A ćwicząc tym sposobem z pewnością je odnajdziecie w każdym aucie.
Szerokości !