Czołem ! Jesteś przed egzaminem na prawo jazdy bądź w trakcie kursu ? Dobrze trafiłeś ! To miejsce właśnie dla Ciebie ! Nazywam się Monika Kowalczyk-Tajsiak i przybliżę wiedzę Ci, która umożliwi zaliczenie egzaminu z wynikiem pozytywnym.
Dzisiejszym tematem jest:
Sprzęganie i rozprzęganie przyczepy na egzaminie kat. C+E
Kursant na wykonanie sprzęgania ma nie więcej niż 15 minut !
- Bardzo ważne jest, aby zacząć od otwarcia mechanizmu sprzęgającego w pojeździe.
- Dopiero następnie możemy rozpocząć cofanie w stronę przyczepy. Pamiętajmy o możliwości wychodzenia z pojazdu i sprawdzania odległości pomiędzy przyczepą, a ciężarówką. Lepiej wyjść i sprawdzić 10 razy niż źle wcelować uderzając zaczepem o dyszel co zakończyłoby nasz egzamin.
- Gdy już jesteśmy w bliskiej odległości regulujemy wysokość dyszla w przyczepie, aby odpowiadał wysokości zaczepu.
- Dokonujemy połączenia i zabezpieczamy przed rozłączeniem. Sprawdzamy czy czerwony bolec, który świadczy o prawidłowej blokadzie się schował.
- Wyłączamy silnik i zaciągamy hamulec awaryjny
- Podłączamy przewody elektryczne od instalacji świetlnej oraz ABS
- Następnie duo-złącze przewodu hamulcowego (czerwono-żółte)
- Podnosimy i składamy stopę podporową
- Usuwamy kliny z pod kół przyczepy
- Sprawdzamy działanie wszystkich świateł w przyczepie, kolejno:
Światła pozycyjne włączamy przez przekręcenie pokrętłem raz od zera. Światło powinno nam się pojawić z przodu przyczepy, po bokach pozycyjne boczne oraz z tyłu. Pamiętajmy, że w skład świateł pozycyjnych wchodzą światła obrysowe.
Aby sprawdzić działanie Świateł Hamowania ‘’stop’’ musimy poprosić drugą osobę. My siedząc na miejscu kierowcy naciskamy środkowy pedał hamulca, a drugą osobę (na egzaminie będzie to egzaminator) prosimy o sprawdzenie czy światło działa. Są to dwa punkty świetlne z tyłu przyczepy.
Światła Kierunkowskazów włączamy przez opuszczenie przełącznika do dołu – wówczas włączymy kierunkowskaz lewy. Kierunkowskaz prawy włączamy podnosząc przełącznik do góry. Światło powinno się pojawić z tyłu przyczepy po jednej stronie (prawej lub lewej, adekwatnie do włączonego kierunkowskazu).
Światła Awaryjne włączamy przez naciśnięcie przycisku z symbolem trójkąta awaryjnego, który znajduje się w pobliżu deski rozdzielczej. Wówczas w przyczepie pojawią nam się 2 pkt świetlne po obu stronach.
Światła Przeciwmgłowe tylnie włączamy zaczynając od świateł mijania, a następnie naciskamy przycisk, który znajduje się w pobliżu deski rozdzielczej. W przyczepie światła pojawią się TYLKO z tyłu w dwóch miejscach po prawej i lewej.
Światło cofania – włącza się automatycznie przy wybraniu biegu wstecznego. Pojawi się nam białe światło z tyłu przyczepy w dwóch miejscach po prawej i lewej.
ROZPRZĘGANIE PRZYCZEPY
Zadanie realizowane jest po powrocie na plac manewrowy wordu lub po wykonaniu wszystkich zadań na placu manewrowym. O kolejności decyduje egzaminator.
Na wykonanie zadania kursant ma nie więcej niż 10 minut !
- Wyłączamy silnik i zaciągamy hamulec awaryjny
- Zabezpieczamy przyczepę przed przemieszczeniem przy pomocy klinów
- Opuszczamy stopę podporową i ustawiamy dyszel na środkowej wysokości zaczepu.
- Odłączamy duo-złącze przewodu hamulcowego (czerwono-żółte)
- Następnie przewody elektryczne od ABS oraz instalacji świetlnej
- Otwieramy dźwignią zaczep
- Odjeżdżamy pojazdem ustawiając się równolegle do przyczepy
Pamiętaj ! Podczas sprzęgania i rozprzęgania na egzaminie nie wolno przechodzić nad dyszlem zaczepu ! Takie zachowanie zakończy Twój egzamin z wynikem negatywnym.
Jeśli w kabinie kierowcy są rękawice robocze należy z nich skorzystać podczas wykonywania zadania.
Wszystko jasne ? Pewnie, że tak ! Powodzenia !