Blog

13 maja 2021

SPRZĘGANIE I ROZPRZĘGANIE PRZYCZEPY NA EGZAMINIE KAT. C+E

Czołem ! Jesteś przed egzaminem na prawo jazdy bądź w trakcie kursu ? Dobrze trafiłeś ! To miejsce właśnie dla Ciebie ! Nazywam się Monika Kowalczyk-Tajsiak i przybliżę wiedzę Ci, która umożliwi zaliczenie egzaminu z wynikiem pozytywnym. 

 Dzisiejszym tematem jest:

Sprzęganie i rozprzęganie przyczepy na egzaminie kat. C+E

 

Kursant na wykonanie sprzęgania ma nie więcej niż 15 minut !

  • Bardzo ważne jest, aby zacząć od otwarcia mechanizmu sprzęgającego w pojeździe.
  • Dopiero następnie możemy rozpocząć cofanie w stronę przyczepy. Pamiętajmy o możliwości wychodzenia z pojazdu i sprawdzania odległości pomiędzy przyczepą, a ciężarówką. Lepiej wyjść i sprawdzić 10 razy niż źle wcelować uderzając zaczepem o dyszel co zakończyłoby nasz egzamin.
  • Gdy już jesteśmy w bliskiej odległości regulujemy wysokość dyszla w przyczepie, aby odpowiadał wysokości zaczepu.
  • Dokonujemy połączenia i zabezpieczamy przed rozłączeniem. Sprawdzamy czy czerwony bolec, który świadczy o prawidłowej blokadzie się schował.
  • Wyłączamy silnik i zaciągamy hamulec awaryjny
  • Podłączamy przewody elektryczne od instalacji świetlnej oraz ABS
  • Następnie duo-złącze przewodu hamulcowego (czerwono-żółte)
  • Podnosimy i składamy stopę podporową
  • Usuwamy kliny z pod kół przyczepy
  • Sprawdzamy działanie wszystkich świateł w przyczepie, kolejno:

 

Światła pozycyjne włączamy przez przekręcenie pokrętłem raz od zera. Światło powinno nam się pojawić z przodu przyczepy, po bokach pozycyjne boczne oraz z tyłu. Pamiętajmy, że w skład świateł pozycyjnych wchodzą światła obrysowe.

 

Aby sprawdzić działanie Świateł Hamowania ‘’stop’’ musimy poprosić drugą osobę. My siedząc na miejscu kierowcy naciskamy środkowy pedał hamulca, a drugą osobę (na egzaminie będzie to egzaminator) prosimy o sprawdzenie czy światło działa.  Są to dwa punkty świetlne z tyłu przyczepy.

 

Światła Kierunkowskazów włączamy przez opuszczenie przełącznika do dołu – wówczas włączymy kierunkowskaz lewy. Kierunkowskaz prawy włączamy podnosząc przełącznik do góry. Światło powinno się pojawić z tyłu przyczepy po jednej stronie (prawej lub lewej, adekwatnie do włączonego kierunkowskazu).

 

Światła Awaryjne włączamy przez naciśnięcie przycisku z symbolem trójkąta awaryjnego, który znajduje się w pobliżu deski rozdzielczej. Wówczas w przyczepie pojawią nam się 2 pkt świetlne po obu stronach.

 

Światła Przeciwmgłowe tylnie włączamy zaczynając od świateł mijania, a następnie naciskamy przycisk, który znajduje się w pobliżu deski rozdzielczej. W przyczepie światła pojawią się TYLKO z tyłu w dwóch miejscach po prawej i lewej.

 

Światło cofania – włącza się automatycznie przy wybraniu biegu wstecznego. Pojawi się nam białe światło z tyłu przyczepy w dwóch miejscach po prawej i lewej.

 

ROZPRZĘGANIE PRZYCZEPY

 

Zadanie realizowane jest po powrocie na plac manewrowy wordu lub po wykonaniu wszystkich zadań na placu manewrowym. O kolejności decyduje egzaminator.

Na wykonanie zadania kursant ma nie więcej niż 10 minut !

 

  • Wyłączamy silnik i zaciągamy hamulec awaryjny
  • Zabezpieczamy przyczepę przed przemieszczeniem przy pomocy klinów
  • Opuszczamy stopę podporową i ustawiamy dyszel na środkowej wysokości zaczepu.
  • Odłączamy duo-złącze przewodu hamulcowego (czerwono-żółte)
  • Następnie przewody elektryczne od ABS oraz instalacji świetlnej
  • Otwieramy dźwignią zaczep
  • Odjeżdżamy pojazdem ustawiając się równolegle do przyczepy

 

Pamiętaj ! Podczas sprzęgania i rozprzęgania na egzaminie nie wolno przechodzić nad dyszlem zaczepu ! Takie zachowanie zakończy Twój egzamin z wynikem negatywnym.

 

Jeśli w kabinie kierowcy są rękawice robocze należy z nich skorzystać podczas wykonywania zadania.

 

Wszystko jasne ? Pewnie, że tak ! Powodzenia !

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuły
Youtube
Google
Instagram