Blog

4 lipca 2024

Przygotowanie do jazdy – prawidłowa pozycja za kierownicą

Przygotowanie do jazdy – prawidłowa pozycja za kierownicą.

Mamy przyjemność przedstawić artykuł o przygotowaniu do jazdy.

Na co warto zwrócić uwagę, aby jazda była komfortowa i bezpieczna?

Przygotowanie do jazdy jest jednym z podstawowych elementów, które odpowiadają za nasze bezpieczeństwo w pojeździe. Gdyby każda osoba realizująca kurs prawa jazdy kat B lub posiadająca już prawo jazdy mogła wsiąść do symulatora dachowania, szybko uświadomiłaby sobie jak ważne jest prawidłowe zapinanie pasów, wyregulowanie fotela czy zagłówka.

Jest wiele składowych, aby uzyskać prawidłową pozycję za kierownicą. Poniżej przedstawimy punkt po punkcie każdy element, który w połączeniu z innymi tworzy idealne ustawienie. 

Poniższe wskazówki są dla osób, które realizują swój kurs kat.B, jak również jest niezbędną wiedzą dla każdego kto posiada już prawo jazdy kat B, nie ważne czy porusza się po Wrocławiu czy innym mieście. Ta wiedza jest elementarna, a stosowanie jej w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu.

Zaczynamy!

Pierwszym elementem, który weźmiemy pod lupę jest fotel. Ważne, aby nazwa ’’fotel’’ Was nie zmyliła. To nie może być pozycja jak na fotelu w domu przed telewizorem z odpalonym Netflixem. Tu chodzi nam o jak najbardziej ergonomiczne ustawienie, aby nasza pozycja nie ograniczała naszych ruchów oraz nie wpływała negatywnie na nasz kręgosłup. 

WYSOKOŚĆ FOTELA

Zaczynamy od ustawienia wysokości siedziska, jeśli pojazd jest wyposażony w taką możliwość (Kia Rio, która jest na egzaminie w WORD Wrocław umożliwia nam to). Dlaczego to pierwsze? Gdy podnosimy fotel do góry, siedzisko mimo woli przesuwa się do przodu. Gdy opuszczamy siedzisko, fotel przesuwa się do tyłu. Dlatego też, aby kilkukrotnie nie poprawiać poszczególnych elementów zaczynamy od tego punktu. 

Jaka powinna być dobra wysokość?

Najlepiej, gdy jest możliwie nisko podłoża, z jednym zastrzeżeniem. Nic nie powinno ograniczać naszej widoczności. Jeśli opuściliśmy fotel do samego dołu i deska rozdzielczość zasłania nam wszystko przed nami, wówczas podnosimy fotel do góry (’’pompujemy rączką’’). Nasz wzrok powinien znajdować się środkowej części szyby. Uprzedzam pytania. Nie musimy widzieć maski, mamy widzieć drogę i to co przed nami. 

Ostatniem aspektem, który wymaga sprawdzenia jest przestrzeń nad głową. Spróbujmy przełożyć pomiędzy głową, a sufitem zaciśniętą pięść. Jeśli pięść się mieści ustawienie jest idealne. Dlaczego pięść? Tym sposobem sprawdzamy czy mamy bezpieczną tolerancje biorąc pod uwagę fakt, że nasze ciało podczas dachowania zawsze unosi się te parę centymetrów do góry. 

ODLEGŁOŚĆ FOTELA

Następnie ustawiamy odległość fotela od pedałów sterujących. Kiedy jest prawidłowo? Jak wciśniemy do samego końca sprzęgło i lewa noga będzie lekko ugięta. Ważne, aby kolanami nic nie dotykać. Jeśli haczymy o kolumnę kierowniczą (ten plastik centralnie pod kierownicą) należy usiąść trochę szerzej, kolanami do zewnątrz. 

Wciskając mocno hamulec nożny, nasze ciało wypycha fotel do tyłu. Tym sposobem utwierdzamy się, że prowadnica pod fotelem prawidłowo zaskoczyła i gwarantuje stabilne położenie. 

OPARCIE FOTELA

Kolejnym elementem będzie ustawienie oparcia. Regulujemy je tak, aby nasze plecy były zbliżone do naturalnej pionowej pozycji ciała. Głowa powinna przylegać do zagłówka, a łokcie nie powinny dotykać oparcia w momencie, gdy chwycimy za kierownicę. 

ZAGŁÓWEK

Wspominając o zagłówku pamiętajmy, żeby wyregulować jego wysokość. Powinien być równo z czubkiem głowy lub nawet do 2 cm wyżej ze względu na fakt, że nasze ciało podczas wypadku wędruje zawsze do góry (z uwagi na działające siły). 

KIEROWNICA

Po zagłówku przechodzimy do ustawienie kierownicy. Ustawiamy ją tak, aby przy wyprostowanej ręce (nie odrywając placów od oparcia) sięgać nadgarstkiem do obręczy kierownicy na godzinie 12. Takie ustawienie zapewnia nam bezpieczną odległość od poduszki powietrznej, która w chwili zdarzenia wystrzela z prędkością około 300 km/h. Jeśli będziemy za blisko zamiast nas chronić może nas dotkliwie zranić. Mamy możliwość ustawienia kierownicy jeszcze w drugiej płaszczyźnie, góra – dół. W tym zakresie najlepiej, aby kierownica była możliwe najniżej. Wystarczy, że pomiędzy naszą nogą, a obręczą kierownicy przejdzie zaciśnięta pięść, wówczas nasze ruchy nie będą skrępowane, a środek kierownicy nie zasłania nam deski rozdzielczej i wyświetlanych kontrolek (aby to sprawdzić warto w tym momencie włączyć zapłon). 

LUSTERKA

Następnym ważnym punktem są lusterka. Wewnętrzne lusterko ustawiamy tak, aby dolna krawędź lusterka była równa z dolną krawędzią szyby, w ten sposób widzimy dalej to co się dzieje za naszym pojazdem. Boczne lusterka ustawiamy tak, aby widzieć przestrzeń za pojazdem i jak najwięcej obok nas – całe otoczenie. Przy prawidłowym ustawieniu lusterek będziemy widzieć zarys naszego pojazdu i dwie klamki z bocznych drzwi, którymi możemy się sugerować na początkowym etapie kursu prawa jazdy kat B. Prawe lusterko może być odrobinkę niżej, dosłownie milimetr. Dzięki takiem ustawieniu parkowanie, czy cofanie po łuku będzie prostsze 😉

PASY

Po lusterkach czas na pasy. Musimy pamiętać, że tylko prawidłowo zapięte pasy chronią nas podczas wypadku. Co to znaczy prawidłowo ? Pas powinien przebiegać przez najtwardsze części naszego ciała (tzw. układ szkieletowo-kostny) i środek ramienia. Nie może być skręcony, naderwany, luźny. Jeśli mamy bluzę czy pasek w spodniach, pas bezpieczeństwa powinien przebiegać pod paskiem od spodni. Na sam koniec dociągamy mocno pas, aby pozbyć się zbędnego luzu. Pamiętajmy, że bez prawidłowo zapiętych pasów poduszka powietrzna może narobić więcej szkody niż pożytku. A co z pasażerami? To kierowca powinien dopilnować, aby wszyscy pasażerowie zapieli pasy. Zanim ruszysz zerknij, czy wszyscy prawidłowo się zapieli. 

SILNIK

Jak jesteśmy już gotowi uruchamiamy silnik. Wiele nowych aut, w tym KIA RIO, która obecnie jest na egzaminie na prawo jazdy kat.B we Wrocławiu posiada czujnik w sprzęgle. Bez wciśnięcia do końca pedału sprzęgła nie uruchomimy pojazdu. Musimy o tym pamiętać przy przekręceniu kluczyka w stacyjce.

ŚWIATŁA

Włączamy światła mijania, pierwszy bieg, zwalniamy hamulec ręczny i upewniamy się o możliwości jazdy. Co mamy rozumieć pod tym pojęciem? Jest to między innymi sprawdzenie, czy wszystkie drzwi są zamknięte, a można to zrobić przez zwrócenie uwagi na kontrolki na desce rozdzielczej. Jakakolwiek czerwona kontrolka zabrania nam kontynuowania jazdy.

UPEWNIENIE SIĘ O MOŻLIWOŚCI JAZDY

Następnie obserwujemy dokładnie otoczenie przez ruch głową LEWO, PRAWO i do TYŁU + obserwacja otoczenia w lusterkach. Po tych czynnościach możemy ruszać. 

Jak płynnie ruszyć ?

To już w następnym artykule, który pojawi się niebawem 😉

 

Instruktor nauki jazdy i techniki jazdy,

mgr inż. Monika Kowalczyk-Tajsiak

Artykuły, Video
Youtube
Google
Instagram