Czołem ! Jesteś przed egzaminem na prawo jazdy bądź w trakcie kursu ? Dobrze trafiłeś ! To miejsce właśnie dla Ciebie ! Nazywam się Monika Kowalczyk-Tajsiak i przybliżę tajniki, które umożliwią Ci zaliczenie egzaminu z wynikiem pozytywnym. Zaczynamy !
Dziś omówimy wszystkie manewry z kategorii C+E.
Część praktyczna egzaminu na kategorie C+E na placu manewrowym składa się z 4 zadań:
Dwóch obowiązkowych, tj.:
- Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
- Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
Oraz dwóch zadań dodatkowych wybieranych losowo z pośród:
- Parkowanie skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem
- Parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem
- Parkowanie prostopadłe – wjazd tyłem wyjazd przodem
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przygotowanie do jazdy oraz sprawdzenie stanu technicznego pojazdu było omawiane w poprzednim odcinku, do którego odsyłamy
Zaczynamy od ruszania z miejsca oraz jazdy pasem ruchu do przodu i do tyłu, czyli tzw. Łuk
- Uruchomiamy silnik
- Włączamy światła mijania
- Upewniamy się o możliwości jazdy (lewa szyba i lusterko, prawa szyba i lusterko)
- Ruszamy
NIE WOLNO:
- Najeżdżać na linie kołem pojazdu
- Potrącić ani najechać pachołka bądź tyczki
- Zatrzymać się w odległości większej niż 1 metr od linii ograniczającej pas ruchu
DOPUSZCZALNE JEST:
- Zatrzymywanie podczas cofania po prostej i łuku z możliwością podjazdu do przodu w celu korekty toru jazdy
- Trzy krotne opuszczenie pojazdu w celu sprawdzenia sytuacji (najlepiej wykorzystać ten przywilej dojeżdżając do końcowej linii, aby prawidłowo ocenić odległość)
Pamiętajmy, że na wykonanie zadania mamy nie więcej nić 5 minut, które liczone jest od momentu rozpoczęcia cofania !
Wyjechanie po za linie lub potrącenie/najechanie pachołka/tyczki eliminuje nas od razu.
Każdy inny błąd pozwoli Wam jeszcze na drugie podejście. Więc jeśli widzicie, że sytuacja jest tragiczna i np. nie ominiecie pachołka lepiej się zatrzymać, egzaminator ustawi Wam pojazd na pozycje startową i zaczniecie na nowo. Jednak pamiętajcie, że to już Wasze ostatnie podejście w tym zadaniu.
Następne zadanie to parkowanie skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem
NIE WOLNO:
- Wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu – obszar wjazdu wynosi 12 m od stanowiska
- Najechać kołem bądź wyjechać obrysem pojazdu nad linie wyznaczającą stanowisko
- Potrącić pachołków bądź tyczek
- Zapomnieć o kierunkowskazach przy wjeździe i wyjeździe
DOPUSZCZALNA jest jedna korekta toru jazdy (czyli podjazd do przodu lub do tyłu)
Po wykonaniu zadania należy odjechać od stanowiska na odległość co najmniej 2 m
Kolejne zadanie to parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem
NIE WOLNO:
- Wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu – obszar wjazdu wynosi 16,5 m od stanowiska
- Najechać kołem bądź wyjechać obrysem pojazdu nad linie wyznaczającą stanowisko
- Potrącić pachołków bądź tyczek
- Zapomnieć o kierunkowskazach przy wjeździe i wyjeździe
DOPUSZCZALNA jest jedna korekta toru jazdy (czyli podjazd do przodu lub do tyłu)
Po wykonaniu zadania należy odjechać od stanowiska na odległość co najmniej 2 m
Kolejne zadanie to parkowanie prostopadłe – wjazd tyłem wyjazd przodem
NIE WOLNO:
- Wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu – obszar wjazdu wynosi 16,5 m od stanowiska
- Najechać kołem bądź wyjechać obrysem pojazdu nad linie wyznaczającą stanowisko
- Potrącić pachołków bądź tyczek
- Zapomnieć o kierunkowskazach przy wjeździe i wyjeździe
DOPUSZCZALNA jest jedna korekta toru jazdy (czyli podjazd do przodu lub do tyłu)
Po wykonaniu zadania należy odjechać od stanowiska na odległość co najmniej 2 m
Mam nadzieje, że te wskazówki pomogą Ci w zaliczeniu egzaminu praktycznego kat. C+E
Powodzenia !