Przygotowanie do jazdy jako zagadnienie/zadanie występuje na egzaminie na prawo jazdy każdej kategorii i o ile w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami jest dosyć lakonicznie opisane, co mogłoby skłaniać do uznawania za mało istotne, MA OGROMNE ZNACZENIE w sferze bezpieczeństwa i komfortu jazdy samochodem.
Zagadnienie przygotowania się do jazdy wiąże się, w wielkim uogólnieniu, z wszystkimi czynnościami jakie należy zrobić w samochodzie przed wyruszeniem w drogę i z uwagi na egzaminacyjny charakter tego artykułu pozwolę sobie na zacytowanie fragmentu w/w Rozporządzenia, opisującego przygotowanie się do jazdy.:
„2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
- w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy”.
Nie ma pozycji uniwersalnej, a za razem idealnej dla każdej osoby. Każdy z nas jest inny i każdy z nas, oczywiście z zachowaniem podstawowych kryteriów, powinien dostosować pozycję za kierownicą do siebie. Chciałbym więc tutaj zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy, które pozwolą na zapewnienie bezpieczeństwa podczas podróży, spowodują, że kierowanie pojazdem będzie komfortowe oraz pozwolą na spokojne, bezbłędne rozpoczęcie części praktycznej egzaminu na prawo jazdy.
1.
Przygotowanie do jazdy zawsze zaczynamy od ustawienia odpowiedniej pozycji fotela, ponieważ to ona będzie poniekąd „fundamentem”, na którym będą opierały się pozostałe elementy.
2.
Zawsze zaczynamy od ustawienia wysokości fotela, ponieważ fotel nigdy nie porusza się góra-dół w pionie tylko pod pewnym kątem do przodu i do tyłu. (ustawianie wysokości fotela zmienia nam również jego odległość od kierownicy).
3.
Odległość fotela „mierzymy” lewą nogą, tzn. fotel powinien być ustawiony w takiej odległości aby w momencie wciśnięcia sprzęgła lewa noga była lekko ugięta w kolanie.
4.
W/w Rozporządzenie mówi o tym, że zagłówki powinny być ustawione na wysokości głowy, jednak dobrą praktyką jest aby były one ustawione kilka centymetrów wyżej – ma to związek z tym, że w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia nasze ciało w fotelu lekko się unosi i ważne jest żeby właśnie w tym momencie nasza głowa była odpowiednio chroniona.
5.
Razem z fotelem należy pamiętać o ustawieniu kierownicy, która ma możliwość regulacji w dwóch płaszczyznach. Kierownicę ustawiamy tak aby po swobodnym ułożeniu rąk na kierownicy, ręce były lekko ugięte w łokciach. Należy również pamiętać o tym, żeby koło kierownicy nie zasłaniało nam żadnych kontrolek lub zegarów na desce rozdzielczej samochodu.
6.
Jeśli fotel i kierownicę mamy już odpowiednio ustawione to w następnej kolejności należy ustawić lusterka. W powyżej zacytowanym fragmencie Rozporządzenia ustawienie lusterek jest bardzo konkretnie opisane i nie ma tutaj tak naprawdę nic więcej do dodania. Jedyna rzecz o której należy pamiętać to, żeby ustawiać je w momencie swobodnej, prostej pozycji w fotelu, bez nachylania się w kierunku lusterek, ponieważ w momencie ruszania kiedy pozycja ciała ustawi się w kierunku jazdy, a ręce znajdą się na kierownicy, może okazać się, że lusterka nie do końca będą prawidłowo ustawione. Do lusterek pod kątem egzaminu na prawo jazdy proponuję również prawe lusterko bardzo delikatnie skierować w dół – będzie lepiej widać linię podczas robienia „łuku” na placu manewrowym, jak również ułatwi nam to wykonanie parkowania.
7.
Następne w kolejności jest zapięcie pasów bezpieczeństwa i ponownie jak w przypadku ustawienia fotela zwrócę uwagę tyko na najważniejsze informacje z tym związane. Po pierwsze pas nie może być skręcony (zmniejsza się powierzchnia przylegania), po drugie musi on przylegać do ciała. Przed zapięciem pasów powinniśmy zdjąć wszelkiego rodzaju torebki, saszetki, nerki itd., polecam również aby w okresie zimowym zdjąć kurtkę, ponieważ grube ubranie powoduje, że pas bezpieczeństwa odsuwa się od ciała o kilka centymetrów, nawet w momencie kiedy wydaje się nam, że bardzo mocno go zaciągnęliśmy. Po trzecie „górna” część pasa należy ustawić tak aby przechodził przez obręcz barkową nie dotykając szyi. Pozwoli to w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia na uniknięcie dodatkowych obrażeń powstałych na skutek ucisku pasa na szyje.
8.
Ostatnia rzecz o której często można zapomnieć, a która ma spory, potencjalny wpływ na egzamin państwowy jest sprawdzenie czy wszystkie drzwi pojazdu zostały zamknięte. Czasami może się zdarzyć, że któreś z drzwi się nie domkną czego nie widać na pierwszy rzut oka. Jeśli tego nie zauważymy, a rozpoczniemy wykonywanie „łuku” spowoduje to naliczenie błędu w zadaniu. Po zapięciu pasów należy sprawdzić czy na desce rozdzielczej samochodu nie świeci się kontrolka sygnalizująca otwarcie drzwi pojazdu.
Wszystkie powyższe punkty są bardzo ważne zarówno w kwestii bezpieczeństwa jak i samego egzaminu państwowego. Niezmiernie ważną kwestią jest również to, że wszystkie te rzeczy należy wykonać z należytą uwagą właśnie w czasie trwania części „przygotowanie się do jazdy” jako zadania na egzaminie. Kwestia przestawiania lusterek np. w trakcie parkowania „na mieście” (bo jednak okazało się, że prawe lusterko jest nie do końca dobrze ustawione) może spowodować uzyskanie błędu w zadaniu „przygotowanie do jazdy”, które powinno być prawidłowo wykonane w placu manewrowym. Dlatego należy to wykonać dokładnie i bez pośpiechu biorąc pod uwagę, że Rozporządzenie egzaminacyjne nie narzuca na osoby egzaminowane ograniczeń czasowych w tym zadaniu.
Mam nadzieję, że udało mi się chociaż w nieznacznym stopniu przybliżyć kwestię przygotowania się do jazdy i elementów na jakie należy zwrócić uwagę z perspektywy zdawania części praktycznej egzaminu na prawo jazdy, biorąc pod uwagę, że jest to zagadnienie często bagatelizowane.
Safe driving, happy driving!
Do zobaczenia na kursie 🙂
Instruktor Sebastian