Czołem ! Jesteś przed egzaminem na prawo jazdy bądź w trakcie kursu ? Dobrze trafiłeś ! To miejsce właśnie dla Ciebie ! Nazywam się Monika Kowalczyk-Tajsiak i przybliżę tajniki, które umożliwią Ci zaliczenie egzaminu z wynikiem pozytywnym. Zaczynamy od tematu:
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.
Na egzaminie kursant musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić losowo wybrany dla niego element:
-
A. Spośród płynów eksploatacyjnych
-
B. Z wszystkich obowiązkowych świateł w pojeździe
A.
- Płyn hamulcowy
- Płyn chłodzący
- Płyn w spryskiwaczach
- Olej w silniku
- Działanie sygnału dźwiękowego
B.
- Światła pozycyjne
- Światła Mijania
- Światła Drogowe
- Światła Hamowania ‘’stop’’
- Światła Kierunkowskazów
- Światła Awaryjne
- Światła Przeciwmgłowe tylnie
Na wykonanie zadania mamy max 5 minut.
-
A. Należy wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe
-
B. Należy sprawdzić działanie poszczególnych świateł
Zaczniemy od pierwszej grupy – czyli od płynów, które są ukryte pod pokrywą komory silnika.
Dźwignie wstępnie uwalniającą blokadę mamy po lewej stronie od kierownicy.
Następnie musimy odblokować naszą pokrywę po przez dźwignię, która znajduje się na środku – na wysokości znaczka KIA. Wkładamy na płasko prawą dłoń przesuwając mechanizm, który wyczujemy w lewo. Natomiast lewą ręką pomagamy sobie i podnosimy pokrywę.
Ważny jest też pkt podparcia, aby później nie dostać maską po głowie.
Mamy 4 elementy do sprawdzenia !
Płyn hamulcowy znajduje się u góry po prawej stronie.
(Możemy łatwo zapamiętać, że ten zbiorniczek znajduję się jak najbliżej pedału hamulca, który mamy w tym obrębie pod kierownicą. )
Prawidłowy stan jest wtedy, gdy płyn hamulcowy znajduje się pomiędzy wskaźnikiem minimum, a maksimum.
Płyn chłodzący jest lekko ukryty. Znajduje się z przodu, blisko chłodnicy. Jednak zauważymy go jak lekko wychylimy się.
Również poziom powinien znajdować się pomiędzy minimum, a maksimum. Na zbiorniczku mamy oznaczenia ‘’F’’ i ‘’L’’
F oznacza FULL czyli nasze maksimum, L oznacza LOW czyli minimum.
Płyn w spryskiwaczach znajduje się po lewej stronie, sprawdzamy otwierając dekielek i stwierdzamy obecność płynu. (Płyn powinien być widoczny).
To jest jedyny płyn, który uzupełniamy pod sam korek, czyli do maksimum.
Olej silnikowy sprawdzamy WSKAŹNIKIEM POZIOMU OLEJU, który znajduję się w centralnej części. Wyciągamy wskaźnik, przecieramy czyściwem; chusteczką, wkładamy ponownie w to samo miejsce i wyciągamy. Olej powinien zaznaczyć się na końcu wskaźnika. Mamy tu również oznaczenie F i L, F to nasze maksimum, a L to nasze minimum.
Po sprawdzeniu, gdyby się okazało, że jest za niski stan, dolewamy olej przez wlew, który znajduje się przy silniku, mniej więcej na środku.
Ważne jest, aby pomiar oleju wykonywać na równej powierzchni oraz zimnym silniku (czyli przed odpaleniem), jeśli silnik wcześniej pracował to należy odczekać 20-30 min.
Na egzaminie wystarczy opisać słownie w jaki sposób sprawdzilibyście poziom oleju.
Maskę zamykamy z wysokości 15-20 cm puszczając pokrywę, tak aby sama się zatrzasnęła. Uwaga! nie wolno domykać pokrywy dociskając dłońmi. Jeśli się zdarzy, że maska się nie zamknęła, unosimy ją ponownie ciut wyżej i powtarzamy czynność.
Sygnał dźwiękowy sprawdzamy przez naciśnięcie środka kierownicy, tak aby usłyszeć dźwięk.
Do drugiej grupy, którą omówimy należą wszystkie obowiązkowe światła w pojeździe.
Sprawdzenie wszystkich świateł zacznijmy od włączenia zapłonu, czyli 2 pozycji na kluczyku.
Poszczególne światła działają z włączonym zapłonem, a inne bez. Dlatego też, aby nie dokładać sobie dodatkowych elementów do zapamiętania i ułatwić sprawdzajmy wszystkie światła na włączonym zapłonie. Jest to dopuszczalne.
Światła pozycyjne włączamy przez przekręcenie pokrętłem dwa razy od zera. Światło powinno nam się pojawić z przodu pojazdu w dwóch miejscach oraz z tyłu w czterech punktach (są cztery żarówki). Najlepiej pokazać całą dłonią tak aby objąć dwie żarówki z lewej, a drugą dłonią dwie żarówki z prawej.
Światła Mijania włączamy przez przekręcenie pokrętłem trzy razy od zera. Światła pojawią się TYLKO z przodu pojazdu w dwóch miejscach.
Aby włączyć Światła Drogowe najpierw należy włączyć światła mijania, czyli przekręcamy trzy razy od zera, a następnie odpychamy przełącznik od siebie w stronie szyby. Światła pojawią się nam TYLKO z przodu pojazdu w dwóch miejscach. (jest to to samo miejsce co przy świetle mijanie, jednakże o większej mocy).
Aby sprawdzić działanie Świateł Hamowania ‘’stop’’ musimy poprosić drugą osobę. My siedząc na miejscu kierowcy naciskamy środkowy pedał hamulca, a drugą osobę (na egzaminie będzie to egzaminator) prosimy o sprawdzenie czy światło działa. Są to trzy punkty świetlne z tyłu pojazdu.
Światła Kierunkowskazów włączamy przez opuszczenie przełącznika do dołu – wówczas włączymy kierunkowskaz lewy. Kierunkowskaz prawy włączamy podnosząc przełącznik do góry. Światło powinno się pojawić w trzech miejscach, z przodu, z boku i z tyłu po jednej stronie (prawej lub lewej, adekwatnie do włączonego kierunkowskazu).
Światła Awaryjne włączamy przez naciśnięcie przycisku z symbolem trójkąta awaryjnego, który znajduje się pod radiem. Wówczas na pojeździe pojawi nam się 6 pkt świetlnych, z przodu dwa, z lewej strony pojazdu jeden pkt, z prawej strony pojazdu jeden pkt i z tyłu dwa pkt.
Światła Przeciwmgłowe tylne włączamy zaczynając od świateł mijania, a następnie przesuwamy przełącznik, który znajduje się bliżej kierownicy. Wystarczy raz przesunąć, przełącznik sam wróci do poprzedniej pozycji, jednak światło będzie już włączone – pojawi się na desce rozdzielczej pomarańczowa kontrolka. Drugi raz jak przesuniemy przełącznik wyłączymy światło. Na pojeździe światła pojawią się TYLKO z tyłu w dwóch miejscach po prawej i lewej.
Wszystko jasne ? Pewnie, że tak ! Szerokości i powodzenia na egzaminie !
Ps. Zapraszam do obejrzenia filmiku instruktażowego, gdzie wszystkie powyższe punkty są pięknie zobrazowane.